Het is 1970, ik, Dieta, ben 16 jaar en ik hoor op de radio een lied van een tot dan toe
voor mij onbekende zanger.
Maar wat mij nog veel meer aanspreekt is het orgelspel. (Zelf had ik ook orgelles)
Toen ik dit lied hoorde en de woorden op mij liet inwerken bracht dat emotie bij mij te
weeg.
Ik heb, toen ik de oproep over herinneringen hieraan in Trouw ( 29 september 2025)
las, het singeltje dat ik toen heb gekocht nog even opgezocht en ‘Mijn Gebed’
beluisterd.
Dezelfde emotie als toen beving mij weer.
Het prachtige orgelspel van Feike Asma op dat mooie
orgel van Maassluis, de woorden die D.C. Lewis zingt.
Ik voelde daar in mee.
Toch wrong het: ik, die als tiener vroeger op zondag
verplicht 2x naar de kerk moest en hij, die er op een
dag in de week uit zichzelf naartoe ging om te
genieten van de stilte, de muziek, waardoor hij bijna
ongemerkt tot een gebed kwam.
Dat gaf mij reden om hierover na te denken.
Wat doet muziek met een mens?
Het brengt emotie teweeg dat is wel duidelijk.
Muziek is verbonden met de voortgaande tijd. Muziek ontsnapt ons altijd, het klinkt,
valt stil en is alweer verdwenen. Je kunt muziek niet vastpakken en vasthouden.
Daarom is het zo nauw verbonden met God die in geen beeld kan worden gefixeerd, die
beweging is. Hij is een God van de tijd, van de geschiedenis die met zijn volk door de
tijd trekt en die geprezen wordt door de altijd-beweeglijke muziek. Omgekeerd
herinnert de muziek ons aan de God voor wie iedere tel telt. God gaf ons de tijd, niet de
eeuwigheid (die behoort Hem toe), en dat betekent dat iedere tel in een mensenleven
telt, zoals in de muziek. Mensen prijzen God met een door tranen verstikte stem of luid
jubelend, maar altijd met muziek. En die muziek spreekt tegelijkertijd van de God van
de tijd en de geschiedenis, de God van verdriet en vreugde, van dood en leven.
(Uit: dienstboek. Schrift, Maaltijd, Gebed)
Muziek speelt in de kerkdienst een onmisbare rol. Het is fijn dat we de beschikking
hebben over een organist voor de begeleiding van de gemeentezang.
Zij/hij weet ons op de juiste toonhoogte te brengen, het tempo aan te geven.
Muziek geeft een gevoel van saamhorigheid. We doen het immers samen: de organist,
ons begeleidend achter het orgel, wij als gemeente met elkaar zingend.
Bij feestdagen doet bv. de cantorij mee, luisteren we naar de klanken van piano, fluit,
of een muziekkorps.
Voor en na de eredienst is er orgelspel. We gaan ervan uit dat muziek ons kan helpen
om dichter bij het geheim van het geloof te komen met muziek die ons draagt, nog
meer dan het gesproken woord. Ze leidt ons naar de stilte, als voorbereiding op de
dienst, daar mag het gebeuren.
Wij zijn als gemeente bijeen in de kerk en beleven samen het gesproken en gezongen
woord.
Dan kom ik weer bij D.C. Lewis met zijn lied. Je krijgt de indruk dat, wanneer je de
tekst leest, hij niet kerkelijk meelevend is en niet tijdens een eredienst de kerk bezoekt.
Hij gaat er soms spontaan naartoe wanneer hij iemand op het orgel hoort spelen.....
Zo komt hij, haast ongemerkt, tot een gebed.
De tekst:
Dit is uw orgel Heer, dit is uw kerk
'k Loop zo maar binnen Heer, net van m'n werk
Niet voor de priester Heer, of het antiek
Ik kom alleen maar Heer, voor de muziek
Is het bezwaarlijk Heer, dat ik hier zit
Maakt 't wat uit o Heer, dat ik niet bid
'k Ben niet hervormd of zo niet katholiek
Ik kom alleen maar Heer, voor de muziek
Ik kom hier vaker Heer, haast elke week
Nooit bij een zondagsdienst nooit voor de preek
Als je alleen bent Heer, zonder publiek
Nou dan geniet je meer van de muziek.
Ik had 'n rotdag Heer, 't lukte niet best
'k Werd door collega’s Heer, ook nog gepest
't Komt door het orgel Heer, door uw trompet
Ik kwam haast ongemerkt tot een gebed...
Als voorspel, begeleiding, tussenspel en naspel horen we naast de zang die machtige
orgelklanken door Feike Asma op dat prachtige orgel van de kerk in Maassluis en de
trompetbespeling van Jan Marinus.
Na 55 jaar ‘Mijn Gebed’ kun je vaststellen dat het lied nog steeds actueel is.
'Mijn Gebed', stond in 1970 16 weken in de Top 40 en 13 weken in de Hilversum 3 Top
30, waarvan vier weken op nummer één.
D.C. Lewis, pseudoniem van Ruud Eggenhuizen, was een Nederlandse zanger.
Geboren: 27 januari 1947, Arnhem
Overleden: 28 april 2000, Arnhem.
De Schakel geven we door aan fam. Van der Zee, Krijthestraat.
Ietse en Dieta Stokroos-Steursma